tisdag 26 januari 2010

Med smör på


Jag har fastnat för frallor med rågkross i. När tiden inte riktigt räcker till för surdegen är de här perfekta.
Så här brukar jag göra. Ungefär. Med några modifikationer när jag känner för det eller när ingredienserna i skafferiet inte överensstämmer med receptet.
5 dl ljummet vatten
50 g jäst
3 dl ekologiskt rågmjöl
1 dl rågkross
1 msk brödkryddor
3 msk sirap, gärna mörk
1 1/2-2 tsk salt
ca 480 g vetemjöl special
Olika slags frön/kärnor, tex solrosfrön, pumpakärnor, vallmofrön, sesamfrön...

Häll rågkross i en bunke och slå på kokhett vatten så att det täcker. Låt stå tills allt vatten har försvunnit.
Lös upp jästen i lite av vattnet och häll sen i allt vattnet.
Blanda i rågmjöl, brödkryddor och sirap.
Häll i mjölet och kör en bra stund i assistenten. Häll i saltet mot slutet.
Låt jäsa under duk i ca 30 min eller till dubbel storlek.
Knåda på mjölat bakbord.
Forma till 16 frallor, lägg dem på plåtar med bakplåtspapper, jäs i ca 30 min.
Sätt ugnen på 265 grader.
Spruta på vatten med vattenspruta och dekorera med frön eller kärnor.
Sätt in plåten, sänk genast till 250 grader och grädda i ca 10 min.
Låt svalna på galler.
Ungefär så.
Med smör på.

Inga kommentarer: